ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Bartoszyce
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji

Pobierz dane XMLDrukuj informację

Szczegóły informacji

Obwieszczenie o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na na budowie 1-2 instalacji fotowoltaicznych pn. Węgoryty I, na terenie działki o nr ew. 13/1, obręb Węgoryty, gmina Bartoszyce o mocy do 2,5 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i instalacją towarzyszącą.

Informacja ogłoszona dnia 2023-03-21 13:43:02 przez Andrzej Rogowicz, informacja należąca do archiwum

Akapit nr 1 - brak tytułu

Wójt Gminy Bartoszyce                                                   Bartoszyce, dnia 20 marca 2023 r.
Plac Zwycięstwa 2
11-200 Bartoszyce
        PRIME PV ASSETS SP. Z O.O.
        ul. Marynarki Polskiej 163
        80-868 Gdańsk
       
                                  
Nasz Znak:
IB.6220.3.2023.AW                                                           
           
DECYZJA
o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko
           
        Na podstawie art. 104 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. - Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U.2022.2000 z późn. zm.) w związku z art. 71 ust. 2 pkt 2, art. 75 ust. 1 pkt 4 oraz art. 84  ust. 1i art. 85 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U.2022.1029), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 27 stycznia 2023 r. (data wpływu: 01 lutego 2023 r.) o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na realizację planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie 1-2 instalacji fotowoltaicznych pn. Węgoryty I, na terenie działki o nr ew. 13/1, obręb Węgoryty, gmina Bartoszyce o mocy do 2,5 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i instalacją towarzyszącą
Stwierdzam
Brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko
UZASADNIENIE
        Tutejszy organ, właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, po zapoznaniu się z wnioskiem w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia polegającego na budowie 1-2 instalacji fotowoltaicznych pn. Węgoryty I, na terenie działki o nr ew. 13/1, obręb Węgoryty o mocy do 2,5 MW wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną i instalacją towarzyszącą oraz po zapoznaniu się z kartą informacyjną przedsięwzięcia o tym przedsięwzięciu stwierdził, że planowane zamierzenie inwestycyjne zaliczone jest zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 54 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. 2019, poz. 1839), do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
Obwieszczeniem z dnia 03 lutego r. Wójt Gminy Bartoszyce poinformował o wszczęciu postępowanie w sprawie wydania przedmiotowej decyzji. Liczba stron wyniosła poniżej 10. Strony postępowania zostały zawiadomione pisemnym zawiadomieniem. W określonym terminie nie wpłynęły uwagi ani wnioski. Wójt Gminy Bartoszyce zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Olsztynie Wydział Spraw Terenowych w Elblągu, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Bartoszycach, Dyrektora Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Olsztynie o wydanie opinii o obowiązku lub braku obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz konieczności lub braku konieczności sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko i jego zakresu dla ww. przedsięwzięcia. 
Opinią z dnia 13 lutego 2023 r., znak: BI.ZZŚ.4.4901.32.2023.KP Dyrektor Zarządu Zlewni w Olsztynie stwierdził, że dla ww. przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz opracowania raportu.
Postanowieniem z dnia 15 lutego 2023 r., znak: WSTE.4220.19.2023.RG Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Olsztynie stwierdził, że dla ww. przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz opracowania raportu.
Opinią Sanitarną z dnia 16 lutego r., znak: ZNS.9022.1.5.2023.KCh Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Bartoszycach stwierdził, że nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz opracowania raportu.
            Zawiadomieniem z dnia 23 lutego 2023 r. strony postępowania zostały poinformowane o zebraniu całego materiału dowodowego oraz o opiniach powyższych organów. W określonym czasie nie wpłynęły uwagi i wnioski.
Biorąc pod uwagę przeprowadzoną w toku postępowania analizę i ocenę bezpośredniego i pośredniego wpływu inwestycji na środowisko, w tym na zdrowie ludzi, możliwości oraz sposobów zapobiegania i ograniczania negatywnego oddziaływania na środowisko, dokonaną w szczególności na podstawie wniosku, karty informacyjnej przedsięwzięcia, jak również poprzez uzyskanie opinii tutejszy Organ właściwy do wydania decyzji uznał, że po zrealizowaniu przez inwestora wszystkich warunków zawartych w przedłożonych dokumentach oraz w niniejszej decyzji, planowane przedsięwzięcie będzie zgodne z wymaganiami przepisów o ochronie środowiska.
Wójt Gminy wziął pod uwagę uwarunkowania wynikające z art. 63 ust. 1 ustawy, a mianowicie:
1. Rodzaj i charakterystykę przedsięwzięcia, z uwzględnieniem:
a) skali przedsięwzięcia i wielkości zajmowanego terenu oraz ich wzajemnych proporcji, a także istotnych rozwiązań charakteryzujących przedsięwzięcie,
b) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem,
c) różnorodności biologicznej, wykorzystywania zasobów naturalnych, w tym gleby, wody i powierzchni ziemi,
d) emisji i występowania innych uciążliwości,
e) ocenionego w oparciu o wiedzę naukową ryzyka wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych, przy uwzględnieniu używanych substancji i stosowanych technologii, w tym ryzyka związanego ze zmianą klimatu,
f) przewidywanych ilości i rodzaju wytwarzanych odpadów oraz ich wpływu na środowisko, w przypadkach gdy planuje się ich powstawanie,
g) zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji.
2. Usytuowanie przedsięwzięcia, z uwzględnieniem możliwego zagrożenia dla środowiska, w szczególności przy istniejącym i planowanym użytkowaniu terenu, zdolności samooczyszczania się środowiska i odnawiania się zasobów naturalnych, walorów przyrodniczych i krajobrazowych oraz uwarunkowań miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego.
3. Rodzaj, cechy i skalę możliwego oddziaływania rozważanego w odniesieniu do ww. kryteriów oraz w art. 62 ust. 1 pkt 1 ustawy, wynikające z:
a) zasięgu oddziaływania – obszaru geograficznego i liczby ludności, na którą przedsięwzięcie może oddziaływać,
b) transgranicznego charakteru oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne elementy przyrodnicze,
c) charakteru, wielkości, intensywności i złożoności oddziaływania, z uwzględnieniem obciążenia istniejącej infrastruktury technicznej oraz przewidywanego momentu rozpoczęcia oddziaływania,
d) prawdopodobieństwa oddziaływania,
e) czasu trwania, częstotliwości i odwracalności oddziaływania,
f) powiązań z innymi przedsięwzięciami, w szczególności kumulowania się oddziaływań przedsięwzięć realizowanych i zrealizowanych, dla których została wydana decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach, znajdujących się na terenie, na którym planuje się realizację przedsięwzięcia, oraz w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia lub których oddziaływania mieszczą się w obszarze oddziaływania planowanego przedsięwzięcia – w zakresie, w jakim ich oddziaływania mogą prowadzić do skumulowania oddziaływań z planowanym przedsięwzięciem,
g) możliwości ograniczenia oddziaływania;
Przedsięwzięcie polega na budowie farmy fotowoltaicznej jako bezemisyjnego źródła energii elektrycznej tj. zabudowie paneli fotowoltaicznych wraz z towarzyszącą infrastrukturą techniczną, składającą się z konstrukcji i elementów montażowych, inwerterów DC/AC, magazynów energii, okablowania, linii kablowych nN, instalacji odgromowej, stacji transformatorowych układów pomiarowo - zabezpieczających, ogrodzenia, monitoringu pracy
farmy on-line oraz systemu kamer i alarmu wraz z systemem kontroli bezpieczeństwa oraz pozostałego oprzyrządowania służącego do wytwarzania i przesyłania energii elektrycznej. Wyprodukowana energia elektryczna będzie wprowadzana do istniejącej sieci energetycznej.
Instalacja fotowoltaiczna gruntowa tzw. Farma, jest zespołem urządzeń i elementów stanowiących niezależne źródło energii odnawialnej. Moduły, będące podstawą generacji energii, zbudowane są z ogniw fotowoltaicznych, czyli cienkich półprzewodnikowych płytek wykonanych z najczęściej z krzemu, które przetwarzają pierwotną energię promieniowania słonecznego na energię elektryczną prądu stałego (DC).
Farma fotowoltaiczna składać́ się będzie z następujących głównych elementów:
- Modułów fotowoltaicznych,
- Inwerterów (falowniki),
- Linii kablowych energetyczno-światłowodowych,
- Infrastruktury naziemnej i podziemnej,
- Przyłącza elektroenergetycznego,
- Stacji Transformatorowych,
- Magazynów energii,
- Innych niezbędnych elementów infrastruktury technicznej związanych z budową i eksploatacją farmy
Przedmiotowa farma fotowoltaiczna zrealizowana będzie w postaci jednej instalacji do 2,5 MW lub kilku mniejszych instalacji spełniających łącznie warunek planowanej mocy instalowanej do 2,5 MW. Wnioskodawca dopuszcza realizację inwestycji w etapach.
Nieruchomość, na której planowana jest realizacja inwestycji, o powierzchni całkowitej ok. 9,30 ha, stanowią grunty użytkowane rolniczo, sklasyfikowane jako:
• Łąki trwałe ŁIV o powierzchni ok. 1,83 ha (wyłączone z opracowania)
• Nieużytki N o powierzchni 0,20 ha (wyłączone z opracowania)
• Pastwiska trwałe PsIII o powierzchni ok. 2,30 ha (wyłączone z opracowania)
• Pastwiska trwałe PsIV o powierzchni ok. 2,66 ha
• Grunty orne RIIIb o powierzchni ok. 1,99 ha (wyłączone z opracowania)
Otoczenie terenu inwestycji stanowią głównie grunty orne, użytkowane rolniczo. Teren bogaty jest w nieużytki i oczka wodne. Po stronie południowej, wzdłuż dróg lokalnych, usytuowana jest zabudowa zagrodowa. Analizowany teren inwestycji, stanowiący użytki rolne, poddany jest antropopresji - regularnie obsiewany, nawożony i koszony. Działania te, skoncentrowane na wykorzystaniu zasobów terenu dla potrzeb człowieka, determinują możliwość występowania tu siedlisk chronionych gatunków fauny i flory.
Teren nieruchomości planuje się zagospodarować w kierunku wytwarzania energii w odnawialnym źródle energii jakim będzie instalacja fotowoltaiczna, o mocy instalowanej do 2,5 MW. W tym celu wykorzystane zostaną grunty, sklasyfikowane jako pastwiska trwałe PsIV oraz nieużytek N, o powierzchni ok. 2,5 ha, użytkowane rolniczo jako pola uprawne. Nie występuje tu żadna zabudowa, zadrzewienia ani zakrzewienia, cieki ani oczka wodne. Teren pod konstrukcją pod panele fotowoltaiczne zostanie biologicznie czynny. Przy budynku stacji transformatorowej planowane jest ułożenie opaski, a w celu umożliwienia parkowania ekipom konserwacyjnym przy stacji utworzony zostanie plac manewrowy. W trakcie budowy inwestycji teren ten zostanie czasowo utwardzony specjalnymi płytami drogowymi lub innym rozwiązaniem równoważnym. Po zakończeniu budowy płyty zostaną usunięte. Teren ten łącznie nie powinien stanowić więcej niż do 2% ogólnej powierzchni farmy. Tym samym przewiduje się ok. 98% powierzchni biologicznie czynnej.
Planowana inwestycja położona jest w obszarze Jednolitych Części Wód Podziemnych oznaczonych identyfikatorem JCWPd20 (PLGW700020). Jednolita Część Wód Powierzchniowych, w zlewni której znajduje się badany obszar to Dopływ spod Kos RW700018584786. Status NAT. Niemonitorowana. Obszar objęty analizą znajduje się w zasięgu GZWP 205 Subzbiornik Warmia. Zbiornik jest udokumentowany, PG-Ng-Q, porowy, o średniej głębokości zasobów 170m. Przedsięwzięcie będzie zlokalizowane poza obszarami szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu ustawy z dnia 20 lipca 2017r. Prawo wodne.
W ramach realizacji przedsięwzięcia nie przewiduje się przekształcania koryt cieków czy zbiorników wodnych, nie będzie zmieniany przepływ cieków jak również zmiany jakości wód powierzchniowych.
Analizując powyższe dane w kontekście budowy farmy fotowoltaicznej można stwierdzić, że inwestycja nie będzie wpływała negatywnie na środowisko gruntowo-wodne ponieważ:
• farma fotowoltaiczna jest obiektem nie związanym trwale z gruntem. Panele fotowoltaiczne zamontowane są na stołach montażowych, posadowionych w ziemi bez stosowania fundamentów;
• w trakcie realizacji inwestycji nie będą powstawały ścieki technologiczne a powstające ścieki bytowe będą przechowywane w zamkniętych pojemnikach przenośnych toalet i przekazywane do utylizacji przez odpowiednie służby serwisowe, poza terenem inwestycji;
• prace budowlane prowadzone będą przy użyciu sprzętu sprawnego technicznie, dopuszczonego do eksploatacji i posiadającego aktualne przeglądy techniczne;
• teren inwestycji nie będzie utwardzony, co pozwoli na swobodną infiltrację wód opadowych do gruntu.
Planuje się zastosowanie transformatorów olejowych lub żywicznych i umieszczenie ich wewnątrz stacji kontenerowej, posadowionej na terenie planowanej inwestycji. Transformator olejowy posiadać będzie szczelną misę zdolną pomieścić cały olej z transformatora; eksploatacja farmy jest bezobsługowa i nie wymaga tworzenia zapleczy socjalnych. Wody opadowo-roztopowe będą naturalnie wsiąkać w grunt, kontakt z bezołowiowymi panelami fotowoltaicznymi nie będzie miał wpływu na ich zanieczyszczenie. Farma fotowoltaiczna, ze względu na swój charakter oraz zastosowaną technologię pozostaje bez wpływu na osiągnięcie celu dobrego stanu wód zarówno powierzchniowych jak i podziemnych. Moduły nie wydzielą do środowiska żadnych substancji, nie są na stałe związane z gruntem i nie powodują zmniejszenia powierzchni biologicznie czynnej. Nie nastąpi kumulacja wód opadowych, ponieważ przerwy pomiędzy rzędami konstrukcji mogą wynosić ok. 1-10m. Nie nastąpi zwiększenie odpływu powierzchniowego, a przez to zagrożenie podtopieniami dla terenów sąsiednich. Wody opadowe i roztopowe będą spływać swobodnie po powierzchni paneli fotowoltaicznych nachylonych pod kątem do 45° i wsiąkać naturalnie do gruntu w ich bezpośrednim sąsiedztwie. Wody opadowe i roztopowe nie będą miały kontaktu z substancjami niebezpiecznymi, ponieważ do budowy instalacji zostaną użyte materiały nie wchodzące w reakcje z wodą. W związku, z tym brak jest konieczności stosowania dodatkowych zabezpieczeń na etapie eksploatacji inwestycji.
Etap realizacji inwestycji obejmuje następujące roboty budowlane:
- roboty przygotowawcze;
- roboty budowlane (montaż stołów i ogrodzenia działek);
- roboty instalacyjne (montaż paneli fotowoltaicznych, inwerterów wraz z instalacjami i urządzeniami, stacji transformatorowych oraz kabli elektrycznych);
- roboty porządkowe.
W trakcie transportu i montażu elementów farmy fotowoltaicznej wystąpi typowe zapotrzebowanie na paliwo, niezbędne do napędu maszyn i urządzeń. Materiały budowlane będą dostarczane przez firmy zewnętrzne i magazynowane w wyznaczonym miejscu. W przypadku niesprzyjających warunków atmosferycznych materiały budowlane będą przechowywane w kontenerach magazynowych. Sprzęt budowlany będzie pracował w porze dziennej, w godzinach między 600 a 2200. Zaplecze budowy będzie ulokowane w oddaleniu od istniejącej zabudowy, a także w oddaleniu od terenów podlegających ochronie akustycznej.
Nie przewiduje się stałego poboru wody z wodociągów na potrzeby budowy ponieważ w procesie technologicznym montażu konstrukcji wolnostojących nie stosuje się fundamentowania. Przewiduje się jedynie zużycie wody na potrzeby fizjologiczne pracowników. Woda ta będzie dostarczana na teren budowy. W trakcie wykonywania robót, pracownicy fizyczni będą mieli zapewnione odpowiednie zaplecze sanitarno-higieniczne. Szacuje się, że czas realizacji inwestycji może zająć ok. 3 miesiące.
Na etapie eksploatacji elektrowni nie będą wykorzystywane surowce naturalne. Instalacja fotowoltaiczna to instalacja bezobsługowa, niewymagająca zasilania w wodę. Pomimo tego, że w panelach fotowoltaicznych zastosowane są powłoki typu „Amonia Resistance” oraz „Anti-Pic”, które zapobiegają osadzaniu się pyłów i osadów na ich powierzchni, przewiduje się potrzebę okresowego obmywania paneli w trakcie prac konserwacyjnych. Zapotrzebowanie na wodę przeznaczoną do mycia szklanych powierzchni modułów wynosić będzie szacunkowo 30 m3 w skali roku. Woda dostarczana będzie na teren inwestycji za pomocą beczkowozu. Do mycia nie będą wykorzystywane środki czyszczące, w tym detergenty. Powierzchnie szklane będą zraszane wodą. Woda po opłukaniu paneli spływać będzie do gruntu. Jej parametry będą zbliżone do wód opadowych i roztopowych. Elektrownia fotowoltaiczna jest obiektem, który będzie składany z gotowych elementów. Wszystkie komponenty wykorzystywane podczas realizacji inwestycji dostarczane będą jako elementy częściowo przygotowane do montażu, co zminimalizuje emisję hałasu i ilość powstających odpadów na etapie budowy i zdecydowanie wpłynie na ograniczenie czasu trwania prac budowlanych. Nie przewiduje się wykonywania prac ziemnych trwale zniekształcających rzeźbę terenu (technologia ustawienia specjalnych stołów nie wymaga fundamentów lub dokonywania wykopów). Dopuszcza się płytkie wbijanie nóg stołów, a użyte materiały nie będą zanieczyszczać środowiska. Jeżeli dojdzie do realizacji niewielkich prac ziemnych, rzeźba terenu zostanie przywrócona do pierwotnego stanu. Nie przewiduje się także ingerencji w ewentualne rowy melioracyjne na przedmiotowym terenie ani w jego sąsiedztwie. Otwarte użytki rolne stanowią potencjalne siedliska lęgowe ptaków, w tym gatunków chronionych. Wszelkie roboty budowlane prowadzone będą zgodnie z normami narzuconymi prawem budowlanym i przepisami wykonawczymi oraz zgodnie z wytycznymi producentów instalowanych urządzeń. W trakcie wykonywanych prac budowlanych teren przeznaczony pod inwestycję zostanie wygrodzony i oznaczony. W wyznaczonym miejscu urządzone zostaną składowiska materiałów i wyrobów.
Rozwiązania chroniące środowisko na etapie realizacji inwestycji stosowane będą poprzez:
1. odpowiedni dobór terenu inwestycji, tj. inwestycja położona będzie na terenie już przekształconym przez człowieka (dotychczas użytkowanym rolniczo), pozbawionym zadrzewień i zakrzewień. Budowa farmy nie spowoduje ograniczenia różnorodności biologicznej ani utraty lub fragmentacji siedlisk; powierzchnia terenu zajęta przez moduły fotowoltaiczne oraz infrastrukturę towarzyszącą zostanie ograniczona do niezbędnego minimum;
2. zapewnienie sprawnej organizacji ruchu pojazdów transportowych, prawidłową organizacje terenu budowy oraz zapewnienie nadzoru dla maszyn budowlanych;
3. teren budowy zostanie wyposażony w zaplecze techniczno-socjalne, a ścieki bytowe z zaplecza gromadzone będą w szczelnych zbiornikach, systematycznie opróżnianych przez serwis, posiadający uregulowany stan prawny w tym zakresie;
4. teren budowy zostanie wyposażony w pojemniki/kontenery do selektywnej zbiorki odpadów, w zależności od ich rodzajów i możliwości dalszego zagospodarowania czy przetworzenia; odpady zbierane selektywnie przekazywane będą przedsiębiorcom, posiadającym uregulowany stan prawny w tym zakresie,
5. teren budowy wyposażony będzie w środki do neutralizacji substancji ropopochodnych, rozlanych w sytuacjach awaryjnych; w przypadku wycieku substancji ropopochodnych na powierzchnię ziemi będą stosowane sorbenty, jeśli natomiast substancje przenikną do ziemi, zostanie ona niezwłocznie zebrana i przekazana do unieszkodliwienia przedsiębiorcom, posiadającym uregulowany stan prawny w tym zakresie;
6. w celu ograniczenia czasowego wzrostu hałasu wytwarzanego przez pracujące maszyny oraz dowóz materiałów budowlanych prace budowlane i montażowe prowadzone będą wyłącznie w porze dnia, tj. w godzinach 600-2200;
7. podczas prowadzenia prac budowlanych stosowany będzie sprzęt sprawny technicznie i poddawany regularnym przeglądom;
8. tankowanie i uzupełnianie płynów eksploatacyjnych odbywać się będzie poza terenem inwestycji;
9. zastosowane urządzenia elektryczne i elektroniczne będą nowe i będą posiadać niezbędne certyfikaty i atesty dopuszczające je do użytkowania;
10. dla wszystkich urządzeń, przez które płynąć będzie prąd, zostanie zastosowana izolacja okablowania w celu zmniejszenia ryzyka porażenia prądem;
11. z uwagi na okresy lęgowe ptaków prace związane z realizacją inwestycji winny rozpocząć się w okresie 1 września – 1 marca, w przypadku rozpoczęcia prac poza wskazanym okresem teren inwestycji, bezpośrednio przed rozpoczęciem prac, powinien zostać sprawdzony pod kątem aktywnych lęgów lub rozrodów;
12. kontrolowanie rowów oraz wykopów pod kątem uwięzionych w nich zwierząt oraz przeniesienie ich w bezpieczne miejsce;
13. wygrodzenie i oznakowanie skupisk drzew i krzewów występujących w zasięgu prowadzenia prac budowlanych, co zabezpieczy je przed możliwością mechanicznego uszkodzenia pni a także przed uszkodzeniem czy przesuszeniem ich systemu korzeniowego. Dodatkowo w zasięgu pionowego rzutu koron drzew nie należy organizować zaplecza budowy.
Instalacja fotowoltaiczna:
1. nie powoduje emisji zanieczyszczeń do powietrza, eksploatacja instalacji jest bezemisyjna;
2. nie jest emitorem ponadnormatywnego hałasu ani drgań ponieważ urządzeniami emitującymi hałas będą jedynie stacje transformatorowe oraz inwertery, dla których emisja hałasu jest punktowa i nie wychodzi poza teren inwestycji;
3. nie powoduje zagrożenia zanieczyszczenia środowiska gruntowo-wodnego ponieważ:
- planuje się zastosowanie transformatorów olejowych lub żywicznych i umieszczenie ich wewnątrz stacji kontenerowej, posadowionej na terenie planowanej inwestycji. Transformator olejowy posiadać będzie szczelną misę zdolną pomieścić cały olej z transformatora wraz z ewentualnymi substancjami powstałymi, a w trakcie akcji gaśniczej. Stosowane materiały izolacyjne dają transformatorom wysokie parametry samogaszące, natomiast poprzez system chłodzenia powietrzem naturalnym unika się wydostania płynów chłodzących, które mogłyby spowodować zanieczyszczenie środowiska zewnętrznego,
- eksploatacja farmy jest bezobsługowa i nie wymaga tworzenia zapleczy socjalnych,
- nie przewiduje się pobierania wody i odprowadzania ścieków; w celu okresowego oczyszczania paneli stosowana będzie czysta woda, bez użycia detergentów, która swobodnie będzie spływać do gruntu. Taka woda będzie miała parametry wody opadowej;
4. funkcjonowanie inwestycji nie wiąże się z instalowaniem i wykorzystywaniem urządzeń, które mogłyby stanowić źródło ponadnormatywnego promieniowania elektromagnetycznego. Podczas działania instalacji fotowoltaicznej występuje promieniowanie elektromagnetyczne niejonizujące, które nie wpływa na pogorszenie klimatu elektromagnetycznego środowiska naturalnego;
Rozwiązania chroniące środowisko na etapie eksploatacji realizowane będą poprzez:
1. zachowanie powierzchni biologicznie czynnej na terenie inwestycji;
2. ewentualne wykaszanie terenu inwestycji od środka farmy w kierunku zewnętrznym za pomocą kosiarki rotacyjnej oraz wykaszarek, w celu wyeliminowania zagrożenia niszczenia lęgów;
3. panele fotowoltaiczne będą pokryte powłoką antyrefleksyjną, co z jednej strony zwiększy absorpcję energii promieniowania słonecznego, a z drugiej strony zapobiegnie efektowi odbicia światła od powierzchni paneli, tzw. olśnieniu, które mogłoby wpływać negatywnie na przelatujące ptaki;
4. zachowanie odpowiedniej wielkości oczek siatki ogrodzeniowej oraz jej zawieszenie w odległości 10-20 cm od poziomu gruntu, co umożliwi migrację drobnych zwierząt, a z doświadczeń w podobnych obiektach wynika, że cień rzucany przez panele wykorzystywany jest między innymi przez ptaki;
5. wody opadowe i roztopowe odprowadzane będą do gruntu poprzez spływ powierzchniowy;
6. odpady powstające podczas prac serwisowych będą zagospodarowane zgodnie z zapisami ustawy o odpadach;
7. w celu minimalizacji oddziaływania pola elektromagnetycznego wszystkie linie kablowe niskiego i średniego napięcia (oprócz przewodów nn prowadzonych po konstrukcji nośnej paneli) będą wykonane jako podziemne, natomiast stacja transformatorowa zostanie posadowiona zgodnie z wymaganiami określonymi w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie;
8. otwory w ścianach stacji transformatorowej zabezpieczone zostaną siatką o średnicy oczek do 1 cm, aby tym samym uniemożliwić zajmowanie ich przez nietoperze.
Farma fotowoltaiczna jest inwestycją w pełni ekologiczną. Funkcjonowanie instalacji fotowoltaicznej nie jest związane ze zjawiskami niepożądanymi, jak nadmierna emisja hałasu, emisja wibracji, szkodliwe dla ludzi i zwierząt promieniowanie elektromagnetyczne czy wytwarzanie odpadów. Zrealizowane przedsięwzięcie jest bezobsługowe.
Na etapie realizacji przedsięwzięcia emisja zanieczyszczeń do powietrza związana będzie z ruchem pojazdów i pracą maszyn budowlanych. Oddziaływania te będą miały charakter lokalny i ograniczony. Stosunkowo krótki okres budowy a także niewielka intensywność ruchu pojazdów nie spowodują długotrwałych negatywnych oddziaływań na środowisko. W trakcie budowy instalacji dowożone będą materiały budowlane przez samochody ciężarowe. Spalanie paliw przez pojazdy będzie źródłem emisji zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego, będą to: dwutlenek azotu, tlenek węgla, pył, węglowodory aromatyczne i węglowodory alifatyczne.
Głównymi emitorami hałasu oraz wibracji na terenie inwestycyjnym i w jego okolicach podczas montażu i rozbiórki elementów wchodzących w skład przedsięwzięcia, będą pracujące maszyny i urządzenia budowlane, a także samochody osobowe i ciężarowe. Rzeczywisty poziom hałasu może dochodzić do 90-105 dB(A), jednak będzie to zjawisko krótkotrwałe. Zasięg przestrzenny hałasu będzie oddziaływać na odległość do 100 m. Zabudowa zagrodowa mieszkaniowa występuje w odległości ok. 300m od analizowanego terenu.
Niewielka produkcja ścieków socjalno-bytowych wystąpi w fazie budowy/likwidacji instalacji fotowoltaicznej. Zaplecze budowy będą stanowiły 2 kontenery, jeden gospodarczy dla pracowników, drugi służący jako magazyn dla sprzętu oraz przenośna kabina toaletowa. Zaplecze budowy zostanie zorganizowane w sposób zapewniający oszczędne korzystanie z terenu i minimalne przekształcenie jego powierzchni, a po zakończeniu prac teren zostanie przywrócony do poprzedniego stanu. Ścieki socjalno-bytowe z przenośnej kabiny toaletowej
będą odprowadzane do szczelnych zbiorników bezodpływowych, których zawartość będzie usuwana przez uprawnione podmioty.
Analizowana inwestycja znajduje się w odległości ok. 25 km od granicy Polski. Oddziaływanie transgraniczne może mieć miejsce w przypadku przedsięwzięć położonych w takiej odległości od granicy Państwa, że zasięg ich oddziaływania będzie tę granicę przekraczał. Może to być przede wszystkim oddziaływanie na krajobraz, ale także hałas, powietrze czy oddziaływanie na florę i faunę. W związku z lokalizacją przedmiotowej inwestycji w znacznej odległości od granic państwowych oraz brakiem ponadnormatywnych oddziaływań na środowisko, występujących poza terenem działki, na której inwestycja będzie się znajdować, stwierdza się, że nie ma możliwości występowania transgranicznego oddziaływania inwestycji na środowisko.
Planowana instalacja fotowoltaiczna leży poza obszarami podlegającymi ochronie na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o Ochronie Przyrody. Najbliżej, tj. w odległości ok. 2 km zlokalizowano użytek ekologiczny Rosiczka koło Węgoryt oraz Obszar Natura 2000 Ostoja Warmińska PLB280015. Wszystkie wymienione wyżej formy ochrony przyrody występują poza zasięgiem oddziaływania inwestycji.
Inwestycja położona jest na skraju regionalnego korytarza ekologicznego Warmia_2 (KPn-7E), wchodzącego w skład Korytarza Północnego, który łączy Puszczę Augustowską, Knyszyńską i Białowieską z doliną Biebrzy, Puszczą Piską, lasami Napiwodzko-Ramuckimi i Pojezierzem Iławskim. Przebiega przez dolinę Wisły do Borów Tucholskich, Pojezierza Kaszubskiego, Puszczy Koszalińskiej, Goleniowskiej i Wkrzańskiej. Przechodząc przez Lasy Krajeńskie i Wałeckie, łączy się także z Lasami Drawskimi, a następnie dochodzi przez Puszczę Gorzowską do Cedyńskiego Parku Krajobrazowego. Inwestycja nie będzie wielkoobszarowa, jej ogrodzenie wydzieli niewielki fragment tego korytarza, który w badanym miejscu osiąga szerokość ok. 10 km. Realizacja inwestycji nie zaburzy funkcjonowania tego korytarza. Zwierzęta będą mogły swobodnie migrować polami oraz nieużytkami w otoczeniu inwestycji.
Planowane przedsięwzięcie nie należy do kategorii zakładu o zwiększonym bądź dużym ryzyku pojawienia się awarii przemysłowej, zgodnie z zapisami rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016r. Po przeanalizowaniu warunków lokalizacyjnych planowanego obiektu oraz określeniu wpływu inwestycji na poszczególne komponenty środowiska, w rozumieniu art. 248 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska, stwierdzono, że nie występuje też w wykazie obiektów wymienionych w art.135 ust.1 w/cyt. ustawy, dla których mogą być tworzone obszary ograniczonego użytkowania, gdyż podczas eksploatacji obiektu dotrzymane będą standardy jakości środowiska.
             Po uwzględnieniu wydanych opinii oraz wnikliwym rozpatrzeniu załączonej dokumentacji, uwzględniając uwarunkowania określone w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnianiu informacji o środowisku  i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko oraz sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko. Mając to na uwadze nie przeprowadzono oceny oddziaływania na środowisko przed wydaniem niniejszej decyzji.
                                                    Pouczenie
            Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Wójta Gminy Bartoszyce w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia.
            W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna, co oznacza, iż decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Nie jest możliwe skuteczne cofnięcie oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania.
Załącznik:
  1. Charakterystyka przedsięwzięcia.
Wójt Gminy Bartoszyce
/-/ Andrzej Dycha
 
 
Otrzymuje:
  1. Adresat,
  2. Strony według rozdzielnika,
  3. Aa.
Do wiadomości:
  1. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Olsztynie,
  2. Dyrektor Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie,
  3. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Bartoszycach.

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Bartoszyce
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2023-03-21
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Anna Wójcik
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2023-03-21 13:39:38
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Andrzej Rogowicz
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2023-03-21 13:43:02
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Andrzej Rogowicz
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2023-03-21 14:07:29
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
113 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony