ˆ
Zmiana wielkości treści
Zmiana kontrastu serwisu
WyłączWłącz skróty klawiatury
Zmień interlinię
Przejdź do strony głównej

Biuletyn Informacji Publicznej

Urząd Gminy Bartoszyce
  • Logo Biuletynu Informacji Publicznej
  • Godło Rzeczpospolitej Polskiej
ˆ

Ekran szczegółów informacji - sprawa

Pobierz dane XMLSprawa: Uzyskanie, wymiana dowodu osobistegoDrukuj informacjęSprawa: Uzyskanie, wymiana dowodu osobistego

Szczegóły informacji

Uzyskanie, wymiana dowodu osobistego

Wydział: Samodzielne stanowisko pracy do spraw ewidencji ludności i spraw obywatelskich

Ogłoszono dnia: 2020-09-11 13:10:17

Termin załatwienia

Do 30 dni od dnia złożenia wniosku.

Osoba kontaktowa

Robert Wąsik

Miejsce załatwienia

Wniosek o wydanie dowodu osobistego składa się w organie dowolnej gminy na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego w formie papierowej odbywa się osobiście w:
Urząd Gminy Bartoszyce
Plac Zwycięstwa 2
pokój nr 3
Referat Organizacyjny

Telefon kontaktowy

89 307 03 10

Adres e-mail

Sposób załatwienia

Gotowość odbioru dowodu osobistego można sprawdzić na stronie http://www.obywatel.gov.pl/

Miejsce odbioru

Urząd Gminy Bartoszyce Plac Zwycięstwa 2 11-200 Bartoszyce

Wymagane Dokumenty

Dokumenty od osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego (klienta):
  • Wniosek o wydanie dowodu osobistego -  załącznik nr 1
                Formularz pdf musi być wydrukowany w całości na jednej kartce formatu A4(dwustronnie), bez zmniejszania, zwiększania czy zmiany proporcji – druk bez marginesów.
                Formularz on-line przeznaczony do wypełnienia on-line można wysłać w formie elektronicznej przez ePUAP.
              
  - do wniosku załącza się kolorową fotografię osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego o wymiarach 35 x 45 mm, wykonaną na jednolitym jasnym tle, z równomiernym oświetleniem, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmującą wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80 % fotografii, pokazującą wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, z widocznymi brwiami i przedstawiającą osobę w pozycji frontalnej, z zachowaniem symetrii w pionie, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.Fotografia powinna być wykonana nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem złożenia wniosku.
- osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych ( Dz.U z 2016 r. poz.2046 i 1948 oraz z 2017 r. poz.777 i 935).
 - osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny. W takim przypadku do wniosku załącza się zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej w Rzeczypospolitej Polskiej.
- Dowód osobisty lub paszport, a w przypadku osób, które nabyły obywatelstwo polskie dokument podróży lub inny dokument stwierdzający tożsamości.

Opłaty

Dowód osobisty wydaje się nieodpłatnie.

Tryb odwoławczy

Od decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego przysługuje odwołanie do Wojewody Warmińsko-Mazurskiego w terminie 14 dni od doręczenia decyzji za pośrednictwem organu który wydał decyzję.

Uwagi

Kto może wystąpić z wnioskiem/zainicjować sprawę:
  • Obywatel Rzeczypospolitej Polskiej
Wniosek składa osoba posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych. W imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wniosek składa rodzic, opiekun prawny lub kurator. Złożenie w siedzibie organu gminy wniosku o wydanie dowodu osobistego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych wymaga jej obecności przy składaniu wniosku. Wyjątek stanowią osoby, które nie ukończył 5 roku życia.
  • o niemożliwości złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody wnioskodawca powiadamia organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby , chyba że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku. W przypadku gdy złożenie wniosku o wydanie dowodu osobistego okaże się nieuzasadnione, organ gminy odmawia przyjęcia wniosku w miejscu wskazanym przez wnioskodawcę oraz poucza o konieczności złożenia wniosku na ogólnych zasadach.
1.Prawo do posiadania dowodu osobistego przysługuje każdemu obywatelowi Rzeczypospolitej Polskiej
2. Pełnoletni obywatel RP zamieszkujący na jej terytorium jest obowiązany posiadać dowód osobisty.
3.Dowód osobisty wydany osobie, która nie ukończyła 5 roku życia, jest ważny przez okres 5 lat od daty wydania dowodu osobistego.
4.Dowód osobisty wydany osobie , która ukończyła 5 rok życia, jest ważny przez okres 10 lat od daty wydania dowodu osobistego.
5.Dowód osobisty posiada warstwę graficzną i warstwę elektroniczną.
 
Dowód osobisty umożliwia posiadaczowi:
  1. uwierzytelnienie w usługach on-line za pomocą profilu osobistego;
  2. składanie podpisu osobistego;
  3. potwierdzanie obecności w określonym czasie i miejscu;
  4. korzystanie z automatycznych bramek granicznych( np. na lotniskach).
 
Z wnioskiem o wydanie nowego dowodu osobistego występuje się co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności dowodu osobistego lub niezwłocznie- w przypadku:
  1. zmiany danych zawartych w dowodzie osobistym, z wyjątkiem zmiany nazwy organu wydającego.
  2. Zmiany wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza.
  3. utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza.
  4. unieważnienia certyfikatów.
 
Certyfikaty zamieszczone w warstwie elektronicznej dowodu osobistego:
  1. Certyfikat identyfikacji i uwierzytelnienia zamieszcza się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która posiada pełną albo ograniczoną  zdolność do czynności prawnych.
  2. Certyfikat podpisu osobistego zamieszcza się w warstwie elektronicznej dowodu osobistego osoby, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych i przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego wyraziła zgodę na zamieszczenie tego certyfikatu, albo w przypadku osoby małoletniej, która  ukończyła 13 rok życia- zgodę tę wyraził rodzic, opiekun prawny lub kurator tej osoby.
  3. Certyfikat potwierdzenia obecność zamieszcza się w warstwie elektronicznej każdego dowodu bez względu na zdolność do czynności prawnych.
  4. Zamieszczenie w dowodzie osobistym kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego wraz z danymi do składania tego podpisu oraz korzystanie z tego podpisu odbywa się na podstawie umowy posiadacza dowodu osobistego oraz dostawcy usługi zaufania. W przypadku unieważnienia dowodu osobistego skutkującego niemożliwością korzystania z tego certyfikatu Skarb Państwa nie ponosi kosztów związanych z zakupem nowego kwalifikowanego certyfikatu podpisu elektronicznego.
Kurator lub opiekun prawny posiadacza dowodu osobistego powiadamia niezwłocznie organ dowolnej gminy o ubezwłasnowolnieniu całkowity lub częściowym posiadacza dowodu osobistego, w którego dowodzie osobistym w warstwie elektronicznej został zamieszczony certyfikat podpisu osobistego, okazując prawomocne orzeczenie sądu w tej sprawie. Unieważnienie dowodu osobistego następuje z dniem uprawomocnienia się orzeczenia sądu o ubezwłasnowolnieniu całkowitym lub częściowym posiadacza dowodu osobistego.
 
W momencie złożenia wniosku o wydanie dowodu osobistego strona może wyrazić zgodę na przekazanie do Rejestru Danych Kontaktowych(RDK) imienia,nazwisk, numeru PESEL,numer telefonu komórkowego, adresu e-mail. Wpis do RDK jest dobrowolny i bezpłatny. Odbywa się ponadto wyłącznie za zgodą osoby, której dane mają zostać wpisane do RDK. Każda osoba pełnoletnia, która posiada numer PESEL, a w związku z tym figuruje w rejestrze PESEL może przekazać swoje dane kontaktowe do RDK. Może to zrobić samodzielnie, w urzędzie miasta lub giny albo poprzez e-usługi. Osoba uprawniona zdecyduje, które dane kontaktowe przekaże, jak długo będą one przechowywane w RDK, a w razie potrzeby zmieni je lub usunie.
 
                Wysyłanie powiadomień z RDO nastąpi w 4 przypadkach;
  1. Unieważnienie dowodu osobistego – na wskazany numer i adres będzie wysłane powiadomienie, gdy dowód osobisty zostanie w systemie oznaczony jako unieważniony;
  2. Masowe unieważnienie warstwy elektronicznej przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych – na wskazany numer i adres będzie wysyłane powiadomienie o unieważnieniu warstwy elektronicznej i przedłużeniu daty ważności dowodu osobistego;
  3. Zmiana statusu dowodu na „Przyjęty przez urząd” - na wskazany numer i adres będzie wysłane powiadomienie, gdy dowód osobisty będzie gotowy do odbioru przez posiadacza;
  4. Zbliżający się termin termin upływu ważności dowodu osobistego – na wskazany numer i adres będzie wysłane powiadomienie o zbliżającym się terminie upływu ważności na:
  • 90 dni przed datą upływu terminu ważności;
  • 60 dni przed datą upływu terminu ważności;
  • 30 dni przed datą upływu terminu ważności;
  • 14 dni przed datą upływu terminu ważności.
 
Powiadomienie o upływie terminu ważności przestaną być wysyłane w momencie, gdy posiadacz złoży wniosek o nowy dowód osobisty.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych.
  2. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 7 stycznia 2020 r. w sprawie wzoru dowodu osobistego, jego wydania i odbioru oraz utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu.
  3. Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 26 lutego 2019 r. w sprawie warstwy elektronicznej dowodu osobistego.
  4. Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne.
  5. Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych.
  6. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego.

Załączniki

Rejestr zmian

Podmiot udostępniający informację:
Podmiot udostępniający informację:
Urząd Gminy Bartoszyce
Osoba, która wytworzyła informację:
Osoba, która wytworzyla informację:
Data wytworzenia informacji:
Data wytworzenia informacji:
2020-09-11
Osoba, która odpowiada za treść:
Osoba, która odpowiada za treść:
Robert Wąsik
Data wprowadzenia do BIP
Data wprowadzenia do BIP
2020-09-11 12:50:06
Wprowadził informację do BIP:
Wprowadził informację do BIP:
Paulina Maksymik
Data udostępnienia informacji:
Data udostępnienia informacji:
2020-09-11 13:10:17
Osoba, która zmieniła informację:
Osoba, która zmieniła informację:
Andrzej Rogowicz
Data ostatniej zmiany:
Data ostatniej zmiany:
2022-12-16 10:20:38
Artykuł był wyświetlony:
Artykuł był wyświetlony:
4243 raz(y)
Zobacz pełną listę zmian czytanej informacji »
« powrót do poprzedniej strony